Jeśli planujesz zakup nowego BMW E46, istnieje duża szansa, że będziesz chciał dowiedzieć się więcej o silniku. Choć łatwo jest szukać w Internecie, jest kilka rzeczy, o których powinieneś pamiętać, czytając o różnych opcjach silnika E46.
M54B30
Silnik BMW M54B30 to wysokowydajny silnik benzynowy typu straight-6 opracowany w 2000 roku. Początkowo był produkowany dla zmodyfikowanego modelu E46, a następnie montowany w serii 3 i X5.
Jest to niezwykle niezawodny silnik. Przez pewien czas był jednym z 10 najlepszych silników magazynu Ward’s.
W 2003 i 2004 roku został również uznany za jeden z najlepszych silników w segmencie silników o pojemności od 2,0 do 2,5 litra. Oprócz niezawodności, silnik M54 ma wiele innych zalet.
Został zaprojektowany jako zamiennik starszego modelu M52. Nowsza wersja silnika miała przeprogramowany elektroniczny moduł sterujący (EMS) i zwiększoną liczbę obrotów. W niektórych modelach, takich jak M3 i Z3 roadster, zmodyfikowano również wał korbowy.
Jak każdy silnik, M54B30 jest znany ze swojej niezawodności. Jednak niektórzy właściciele zgłaszają problemy z układem chłodzenia. Dotyczy to lampki kontrolnej oleju i termostatu, a także problemów ze zbiornikiem wyrównawczym płynu chłodzącego. W wielu przypadkach właściciele wymieniają części układu chłodzenia, aby rozwiązać problem.
M52TU
M52TU jest wariantem silnika BMW M52. Został wprowadzony w 1998 roku i był pierwszym seryjnie produkowanym silnikiem BMW, w którym zastosowano podwójny system VANOS (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control). Składa się on z regulowanego rozrządu zaworów dolotowych oraz zaworu DISA (kolektor dolotowy o zmiennej długości), które współpracują ze sobą, aby zwiększyć moment obrotowy przy niskich obrotach.
System Dual VANOS umożliwia ciągłą regulację rozrządu zaworów. Dzięki temu uzyskuje się więcej mocy i momentu obrotowego niż w przypadku pojedynczego systemu Vanos. Oprócz tego, że jest lepszy, system Dual Vanos oferuje również większą elastyczność.
M52TU nie jest jednak dostępny w Ameryce Północnej. Poza tym zawartość siarki w benzynie jest zbyt wysoka dla tego silnika.
Oprócz systemu Dual VANOS, M52TU ma także elektroniczny system sterowania przepustnicą, który pomaga utrzymać prawidłowy stosunek powietrza do paliwa przy każdej prędkości. W przeciwieństwie do M52, M52TU ma również blok aluminiowy zamiast żeliwnego.
M52TU ma imponującą krzywą szczytowego momentu obrotowego i nieco lepszy moment obrotowy w dolnej części. Jest to zasługa lepszej wydajności systemu VANOS.
P60B40
Jeśli szukasz układu napędowego V8 do swojego BMW E46 M3, możesz się zastanawiać, gdzie go kupić. Odpowiedź brzmi: inżynierowie BMW Motorsport zaprojektowali 4,0-litrowy silnik V8 do użytku zarówno w samochodzie drogowym, jak i w wersji wyścigowej.
Był to lekki silnik V8, który pozwalał na optymalne chłodzenie chłodnicy. Jednak jego produkcja była kosztowna. W rezultacie zbudowano tylko niewielką liczbę modeli M3 GTR.
W 2002 roku organizatorzy serii Le Mans zmienili zasady, wymagając, aby samochody były sprzedawane na dwóch kontynentach w ciągu roku od przyjęcia zasad. Oznaczało to, że BMW M3 GTR nie mogło wziąć udziału w sezonie 2002.
W związku ze zmianą zasad BMW zostało zmuszone do zbudowania kolejnego samochodu wyścigowego, prototypu, a także modelu drogowego. Wersja drogowa M3 GTR została zbudowana w Regensburgu.
Ten drogowy M3 GTR miał lekko przestrojony silnik V8 o pojemności 4,0 litrów. Silnik ten był połączony z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Co ciekawe, w silniku zastosowano również smarowanie z suchą miską olejową i mechanizm różnicowy M o zmiennej blokadzie.
SULEV
BMW jest jednym z producentów samochodów, którzy zaczęli stosować technologię SULEV w swoich pojazdach. Technologia ta służy do tworzenia samochodów o niskiej emisji spalin, które nie zanieczyszczają atmosfery.
Istnieje wiele różnych typów modeli SULEV BMW. Są to modele 325i, 328i i 340i. Wszystkie te samochody mają jednak wspólną część: silnik SULEV.
Gdy samochód jest sklasyfikowany jako SULEV, ma dodatkowy filtr węglowy, który zapobiega przedostawaniu się dodatkowych węglowodorów do powietrza. Katalizator również pomaga spalić większość pozostałych cząsteczek.
Technologia SULEV posiada również zintegrowany czujnik, który monitoruje pracę chłodnicy. Jeśli temperatura silnika osiągnie zbyt wysoki poziom, czujnik wyśle kod błędu do komputera silnika.
W porównaniu z konwencjonalnymi pojazdami, samochody SULEV mają inny układ wydechowy i zbiornik paliwa. Ich chłodnice są bardziej złożone i droższe. Chłodnice mają także dodatkowy czujnik, który mierzy temperaturę chłodzenia i przekazuje ją do komputera silnika.