Lancia – co to za marka?

Przez Redakcja

Lancia to marka, która od wielu lat produkuje klasyczne samochody. Firma, której właścicielem jest Volkswagen, wyprodukowała w przeszłości wiele różnych modeli. Od Lambdy, przez Deltę, po Stellantis – jest wiele możliwości wyboru, których możesz dokonać. Jeśli jednak jesteś nowym użytkownikiem tej firmy, możesz nie wiedzieć, co czyni ją wyjątkową. W tym artykule dowiesz się, czym jest ta marka i co ma do zaoferowania.

Ypsilon

Lancia Ypsilon to samochód typu subcompact sprzedawany w Europie. Jest napędzana trzycylindrowym silnikiem hybrydowym typu mild o pojemności 1,0 litra i 12-woltowym silnikiem elektrycznym BSG. Połączenie to daje moc 70 KM.

Styl Ypsilon jest oparty na historycznym modelu Lancia Ardea. Oprócz tradycyjnej stylistyki, wnętrze jest eleganckie i nowoczesne. Dostępny jest nowy silnik 1.3 Multijet 16v o mocy 90 lub 105 KM.

Lancia Ypsilon pozostanie w segmencie supermini. Jednak obecność marki będzie wykraczać poza Włochy. Planowane jest otwarcie 100 salonów dealerskich, a 50% sprzedaży będzie odbywać się przez Internet.

Lancia Ypsilon jest dostępna z wieloma różnymi silnikami, w tym na LPG, olej napędowy i metan. Lancia Ypsilon oferuje również opcję hybrydową, która łączy trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,0 litra z 12-woltowym silnikiem elektrycznym BSG.

Najnowsze wyposażenie Ypsilona obejmuje system multimedialny z siedmiocalowym ekranem dotykowym z Android Auto, Apple CarPlay i radiem DAB. Technologie te umożliwiają kierowcom wykonywanie połączeń telefonicznych, wyszukiwanie adresów i tras oraz monitorowanie warunków drogowych w czasie rzeczywistym. Wśród innych udogodnień, Ypsilon posiada również system komunikacji głośnomówiącej Blue&Me.

Modele Ypsilon są wyposażone w czarne akcenty na dolnym zderzaku. Mają także srebrną kratę przednią i ciemnoszare wykończenie deski rozdzielczej.

Modele Ypsilon są dostępne w kilku kolorach lakieru. Na przykład Black&Red, który posiada system audio hi-fi i wnętrze wyłożone skórą. Inną opcją jest Ypsilon Diamond, który posiada dwukolorowe wnętrze. W tym modelu zastosowano czarną brązową skórę Galuchat.

Lancia Ypsilon została wprowadzona w 2003 roku. Od tego czasu powstały cztery generacje, które sprzedały się w liczbie ponad trzech milionów sztuk. W 2011 roku Ypsilon jest jednym z najlepiej sprzedających się samochodów marki Lancia w Europie.

Lambda

Lancia Lambda była pierwszym samochodem, w którym zastosowano niezależne przednie zawieszenie. Posiadała również duży, niezależny tunel przekładni. Obniżyło to samochód, poprawiło przestrzeń dla pasażerów i zwiększyło bezpieczeństwo. Silnik samochodu miał górny wałek rozrządu, czterokołowe hamulce bębnowe i 12-woltowy obwód elektryczny.

W miarę rozwoju Lambdy w dziewięciu seriach, zyskała ona wiele nowych elementów, w tym czterobiegową skrzynię biegów i hydrauliczne amortyzatory. Pojemność silnika wzrosła do 2570 cm3, czyli 68 KM, a nadwozie zostało skrócone.

Lambdy były naturalnie konkurencyjne. W sportach motorowych występowały w różnych formach, w tym w specjalnym nadwoziu typu spider z krótkim podwoziem, stworzonym przez Casaro, które w naturalny sposób pasowało do klasy AIACR.

Lambda była ważnym modelem we wczesnej historii światowej motoryzacji. Był to jeden z pierwszych samochodów, w których zastosowano niezależne przednie zawieszenie i pierwszy samochód, w którym zastosowano górny wałek rozrządu.

Choć samochód był rewolucyjny, w momencie wejścia na rynek w 1922 roku był jeszcze w dużym stopniu w fazie rozwoju. W tym czasie Lancia wyprodukowała ponad 11 000 Lambdas.

Chociaż osiągi Lambdy były imponujące, nie była ona sprzedawana jako samochód sportowy. Lambda miała jednak doskonałe właściwości jezdne. Pomimo jednolitej konstrukcji nadwozia, projekt samochodu był inspirowany współczesną praktyką stoczniową.

Po początkowym sukcesie Lancii z Lambdą, firma przeszła przez okres poważnych zmian. W 1921 roku firmę opuścili Cantarini, Zeppegno i Fogolin.

Do 1931 roku Lambda była najlepiej sprzedającym się modelem na świecie. Sprzedawano ją za 40 franków szwajcarskich za kilogram.

W latach 20-tych fabryka pomagała prywatnym konstruktorom, ale to determinacja w tworzeniu samochodów turystycznych ograniczyła jej sportową karierę. Pojemność skokowa została ograniczona do tych, które nie kwalifikowały się do klas AIACR.

Delta

Lancia Delta to dwubryłowy hatchback. Jest produkowana przez włoskiego producenta Lancii od 1979 do 1994 roku. Lancia Delta jest najbardziej udanym samochodem firmy. Samochód został zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro.

Lancia Delta została zaprezentowana w 1979 roku jako czterodrzwiowy, przednionapędowy, ekonomiczny hatchback. Początkowo Lancia produkowała ten samochód z silnikiem SOHC Fiat Ritmo. W 1983 roku firma zmodernizowała samochód, stosując silnik dwusuwowy o pojemności 1585 cm3. Po tym modelu pojawiła się wersja Turbo o mocy 130 KM.

Lancia Delta została zaprojektowana przez Giorgetto Giugiaro i była oparta na geometrycznym motywie trapezu. Giugiaro stworzył samochód, który mógł być używany zarówno na drogach, jak i na torach.

Lancia Delta była jednym z najpopularniejszych samochodów rajdowych w historii. Samochód zdobył sześć tytułów Rajdowego Mistrza Świata.

Samochód odnosił również sukcesy w rajdach Grupy B. Na początku lat osiemdziesiątych napęd na cztery koła był pojęciem rewolucyjnym. W 1987 roku Lancia Delta HF 4WD zadebiutowała na Rajdzie Monte Carlo.

Lancia Delta HF 4WD została zwycięzcą pierwszego sezonu WRC. W rezultacie Lancia zdecydowała się homologować samochód na kolejny sezon.

Po sukcesie Lancii Delta HF, Lancia wypuściła model Lancia Delta HF Integrale. Samochód ten jest uważany za najlepszy samochód rajdowy wszech czasów.

Lancia Delta HF Integrale zwyciężyła w 1992 i 1995 roku. Był to szósty rok z rzędu, w którym Lancia zdobyła tytuł producenta.

Pomimo, że fabryczny zespół rajdowy Lancii zakończył działalność po sezonie 1992, zespół Jolly Club prowadził samochody Lancii przez dwa sezony. Ich samochody były pomalowane w barwy sponsora, firmy Repsol.

Stellantis

Grupa Stellantis planuje ożywić Lancię, jedną z najbardziej niedocenianych marek w świecie motoryzacji. Francusko-włosko-amerykańska firma ogłosiła 10-letni plan strategiczny dla marki, który obejmuje trzy nowe modele.

Lancia, która podupadła w latach 80-tych, jest obecnie sprzedawana tylko we Włoszech. Właśnie wprowadziła nowe logo i 10-letni plan strategiczny.

Lancia jest częścią grupy Stellantis, która powstała z połączenia Fiat Chrysler Automobiles (FCA) i PSA Group. Stellantis posiada kilka marek premium, w tym Alfa Romeo, Abarth i DS Automobiles.

Lancia ma zadebiutować z trzema pojazdami elektrycznymi dostosowanymi do potrzeb klienta w latach 2024-2028. Planuje zmaksymalizować sprzedaż internetową, zachowując przy tym swój włoski charakter. Oczekuje również, że będzie dzielić się technologią z DS i Alfa Romeo.

Następny Ypsilon Lancii, który ma się pojawić w 2024 roku, będzie całkowicie elektryczną hybrydą. Do 2028 roku Lancia Delta będzie czterometrowym modelem o geometrycznych liniach i muskularnej postawie. Według firmy, będzie to również w 50% samochód premium.

Stellantis zamierza stać się neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla do roku 2038, a do 2030 roku firma chce podwoić swoje przychody netto do 335 miliardów dolarów. Firma chce również zwiększyć sprzedaż do ponad 5 milionów pojazdów akumulatorowo-elektrycznych do końca dekady.

Strategiczny plan Dare Forward 2030 firmy Stellantis zakłada zmniejszenie emisji CO2 o 50 procent do końca dekady. Aby to osiągnąć, firma będzie miała na drogach ponad 75 pojazdów BEV.

Stellantis przeprojektowała swoje logo Lancia. Zawiera ono cienkie linie symbolizujące flagę oraz nowy krój pisma. Nowe logo ma wyrażać włoski i eklektyczny charakter Lancii.

Odrodzenie jako marki skoncentrowanej na pojazdach elektrycznych

Lancia, jedna z najbardziej znanych włoskich firm motoryzacyjnych, jest w trakcie odrodzenia jako marka skoncentrowana na pojazdach elektrycznych. Nowe logo, język projektowania i seria innowacyjnych modeli mają zadebiutować w ciągu najbliższych kilku lat. Nowe logo jest proste, eleganckie i nieco seksowne. Jest to pierwsze tego typu logo dla firmy. Zawiera baner z napisem „LANCIA” i skierowaną w jego stronę lancą. Najwyraźniej ma to symbolizować początek ery elektrycznej mobilności.

Lancia prezentuje także nowy język projektowania, który jest hołdem dla klasycznych modeli Flaminia i Aurelia. Najnowszy samochód koncepcyjny, Pu+Ra, jest połączeniem elegancji i radykalnych form.

Lancia poświęca również czas na odsłonięcie trzyczęściowego serialu, który ma pokazać odrodzenie firmy. Premiera serialu odbędzie się w styczniu 2023 roku, a drugi odcinek w kwietniu następnego roku.

Firma zaprezentowała również rzeźbę, która ma przedstawiać jej futurystyczną wizję projektowania. W ramach odrodzenia jako marki skoncentrowanej na pojazdach elektrycznych, Lancia przedstawi serię innowacyjnych modeli w ciągu najbliższych czterech lat. Wśród nich znajdzie się hybrydowa wersja Delty, odrodzony Ypsilon oraz model całkowicie elektryczny.

Lancia X nie została jeszcze ujawniona, ale Luca Napolitan, dyrektor generalny firmy, twierdzi, że nie jest to zbyt odległa przyszłość. Niezależnie od tego, firma ma nową misję: zostać wiodącą elektryczną marką luksusową na świecie.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
Oceń artykuł: Lancia – co to za marka?
Ilość ocen: 0 Średnia ocen: 0 na 5
Podobne Wpisy

Samochody Sportowe w Salonie McLaren: Wyjątkowe doświadczenie motoryzacyjne

Salon marki McLaren to miejsce, w którym pasja do motoryzacji spotyka się z doskonałością techniczną i luksusem. Samochody sportowe tej brytyjskiej marki to marzenie...

Czy na Volvo trzeba długo czekać?

Decyzja o zakupie nowego samochodu to zawsze emocjonujący moment, ale także wybór wymagający pewnych rozważań. Dla wielu potencjalnych nabywców Volvo, jedno z kluczowych pytań...

Toyota – co to za marka?

Toyota, marka samochodowa, ma reputację wysokiej jakości i niezawodności. Jest to wynik wysiłków setek pracowników Toyoty, którzy nieustannie starają się jak najlepiej wykorzystać każdą...

Skoda – co to za marka?

Myślisz o zakupie samochodu i chcesz wiedzieć, jakiej marki jest Skoda. Jest to niemiecki producent, więc warto poznać wiele różnych modeli, historię i układy...

Jeep – co to za marka?

Niezależnie od tego, czy jesteś nowym użytkownikiem Jeepa, czy jego długoletnim fanem, ważne jest, abyś zrozumiał, czym jest ta marka. Marka rozpoczęła swoją działalność...

Ford – co to za marka?

Ford to marka znana z produkcji samochodów osobowych, ciężarowych, SUV-ów i crossoverów. Jest również znana z zaangażowania w produkcję samochodów z komponentami przyjaznymi dla...

Mitsubishi – co to za marka?

Jeśli jesteś entuzjastą samochodów, prawdopodobnie słyszałeś o marce Mitsubishi. Firma ta słynie ze swojej niezawodności i zobowiązała się do dbania o środowisko naturalne. Ale...

Nissan – co to za marka?

Nissan to japoński producent samochodów, który produkuje samochody i inne pojazdy. Siedziba firmy znajduje się w Nishi-ku, Yokohama, Japonia. Początkowo znana jako Nissan Motor...

Chrysler – co to za marka?

Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, jaka jest marka samochodu, nie jesteś sam. Chrysler Corporation jest jednym z najbardziej znanych producentów samochodów na świecie. Jako jedna...

Subaru – co to za marka?

Subaru to marka samochodów produkowanych przez Subaru Corporation w Japonii. W 2017 roku była to jedna z dwudziestu pierwszych największych producentów samochodów pod względem...