Opel – co to za marka?

Przez Redakcja

Generalnie rzecz biorąc, marka to nazwa używana do identyfikacji firmy, produktu lub usługi. Nazwie producenta samochodów towarzyszy zwykle logo lub nazwa firmy. Kiedy zamierzasz kupić nowy samochód, pierwszą rzeczą, którą musisz wiedzieć, jest marka samochodu.

Logo Opla jest symbolem niemieckiego producenta samochodów. Firma zajmuje się głównie produkcją w Europie, Ameryce Północnej i Azji. W Wielkiej Brytanii sprzedaje również pojazdy pod nazwą Buick i Vauxhall.

Przed II wojną światową Opel był jednym z największych producentów samochodów w Europie. Jednak zakłady zostały przejęte przez nazistowski rząd. Po wojnie firma przegrupowała się i odzyskała siły. Znalazło to odzwierciedlenie w logo marki, które teraz przedstawia szary sterowiec unoszący się nad jasnożółtym okręgiem.

Pierwsza wersja logo została zaprojektowana w 1937 roku. Emblemat składał się z czterech linii białych napisów. Każda linia była oddzielona od następnej grubą czarną kreską.

Pierwotnie emblemat był umieszczony na jasnożółtym prostokącie. W miarę produkcji samochodów logo było aktualizowane. W 1956 roku górne skrzydło rakiety zostało przeprojektowane.

Później logo Opla zostało zastąpione nowym logo. W 2007 roku logo zostało zmodyfikowane, aby było cieńsze i czystsze. Logo zawierało znak firmowy w postaci błyskawicy, a u góry dodano nazwę Opel.

Pierścień nad logo został wykonany w kolorze metalicznego srebra. Został on podzielony na dwie części, a dolna została pomalowana na ciemne złoto. Wcześniej pierścień był czarny.

Nowoczesne logo Opla ma elegancki i zgrabny wygląd. Błyskawica jest grubsza, a pierścień nad logo jest bardziej trójwymiarowy. Ponadto, czcionka to własny krój bezszeryfowy o nazwie Opel Next.

Logo było używane na samochodach i w reklamach od 1987 do 2002 roku. Od tego czasu zostało uaktualnione o nowoczesny design i jaśniejszą paletę kolorów.

Rebadging

Rebadging to praktyka powszechnie stosowana w przemyśle motoryzacyjnym. Pozwala ona producentom samochodów rozłożyć koszty badań i rozwoju na kilka pojazdów. Może to prowadzić do znacznych różnic w osiągach i wyglądzie zewnętrznym.

Chociaż rebadging jest skutecznym sposobem na rozłożenie kosztów projektowania, nie jest pozbawiony ograniczeń. Źle zaprojektowany rebadge może doprowadzić do porażki rynkowej. Ponadto w dłuższej perspektywie zmiana marki może być kosztownym przedsięwzięciem.

Najlepszym sposobem na określenie, czy zmiana marki jest dla Ciebie właściwym posunięciem, jest sprawdzenie, co robi Twoja konkurencja. Opel i Vauxhall to marki, które zostały wykorzystane przez General Motors jako część strategii dywersyfikacji oferty produktowej.

Jest też wielu producentów samochodów, którzy są częścią większych grup. Firmy te zazwyczaj sprzedają jeden model pod kilkoma różnymi markami, w zależności od obecności producenta na rynkach lokalnych. Na przykład Toyota Matrix została zbudowana przez Toyotę i General Motors.

GM próbuje przekształcić Opla w dochodową markę, ale jak dotąd bezskutecznie. W tym celu dyrektorzy General Motors próbowali na różne sposoby zmienić nazwę produktów Opla.

Jedną z takich prób było przekształcenie Opla Astry w Saturna Sky. Jednak od tego czasu firma zdecydowała się skupić na wersji coupe modelu Insignia.

Kolejnym pomysłem jest Honda HR-V. Zmieniając nazwę popularnego japońskiego SUV-a, Honda stworzyła rywala dla swojego RAV4. Podobnie Ford Escape został przerobiony na bazie Mazdy 626.

Najbardziej wyrafinowaną formą rebadgingu jest joint venture. Kiedy firmy współpracują nad nowym samochodem, często zapożyczają od siebie nawzajem.

Zakłady montażowe w Irlandii

Irlandzki przemysł samochodowy od dziesięcioleci jest ważną częścią światowego przemysłu motoryzacyjnego. Pomógł on wprowadzić Irlandię w bardziej liberalną nowoczesność i był ważnym elementem sukcesu gospodarczego kraju w latach 90. i 2000. Dziś Opel jest jedną z pięciu najpopularniejszych marek samochodowych w Irlandii.

Już w latach 20. ubiegłego wieku Irlandia była stosunkowo małym krajem, a jej przemysł motoryzacyjny dopiero raczkował. W kraju działało zaledwie kilka zakładów produkujących samochody. Jednak wraz z pojawieniem się Unii Europejskiej zapotrzebowanie na lokalną produkcję w Irlandii znacznie się zmniejszyło.

W pierwszych latach istnienia Republiki irlandzki przemysł samochodowy był w dużej mierze filią brytyjskiego przemysłu samochodowego. Wielu brytyjskich producentów samochodów miało w Irlandii swoje zakłady montażowe. Należały do nich Ford, Motor Distributors, Reg Armstrong i O’Shea’s.

W latach trzydziestych XX wieku minister z wizją, Sean Lemass, wpadł na pomysł budowania samochodów w Irlandii. Zapewnił ulgi podatkowe dla firm, które produkowały pojazdy mechaniczne w kraju. Polityka ta była kluczowym czynnikiem rozwoju przemysłu.

Kilku innych brytyjskich i europejskich producentów samochodów również miało swoje zakłady montażowe w Irlandii. Należały do nich modele Forda, Chevroleta, Fiata i Vauxhalla.

W 1950 roku w Ballsbridge, na przedmieściach Dublina, zaczęto montować Volkswagena Beetle. Stamtąd fabryka Volkswagena przeniosła się do nowego miejsca przy Naas Road.

Volkswagen był jednym z pierwszych producentów samochodów, którzy montowali swoje produkty poza Niemcami. Początkowo firma stosowała system CKD (completely knocked down). Do 1984 roku system CKD został całkowicie zarzucony.

W Irlandii montowano samochody 53 różnych marek. Niektóre z bardziej popularnych marek to Fiat, Ford, Chrysler, Jeep, Jaguar, Dodge, Austin, Mazda, Mini, Renault, Volkswagen, Citroen i Nissan.

Odbudowa wizerunku

Odbudowa wizerunku Opla może nie być łatwym zadaniem. Po pierwsze, siedziba GM znajduje się w znacznie mniej efektownej części kontynentu, gdzie widok kobiety tuptającej po korytarzu fabrycznie nowego samochodu jest nieco dziwny. Ponadto nazwa Opel jest w dużej mierze zapomnianym klejnotem.

Można by oczekiwać, że niemiecki producent samochodów będzie się wyróżniał na tle konkurencji. Jednak firma doświadczyła serii porażek i nie jest w tym osamotniona. Niemiecka gospodarka została mocno dotknięta przez Wielką Recesję, a przemysł samochodowy w tym kraju od lat jest w rozsypce. Nowy dyrektor generalny i nowa marka nie pomogły w rozwiązaniu tego problemu.

Poważne pytanie brzmi: Czy Opel powtórzy swoje ostatnie błędy w przyszłym roku? GM planuje zamknąć swoją fabrykę w Bochum w Niemczech, ale tylko tymczasowo. Wprowadził też kilka głośnych zmian, w tym wskrzeszenie dawno uśpionego MPV Zafira Tourer. W związku z tym niektórzy pracownicy obawiają się o przyszłość firmy.

Mimo że Opel nie jest najbardziej utytułowanym producentem samochodów w Europie, ma na swoim koncie sporo sukcesów. W ciągu ostatnich czterech lat dwa razy zdobył nagrodę Europejskiego Samochodu Roku. Pomimo dobrych czasów firma poniosła również straty, z których najważniejszą jest odpis w wysokości 11,2 miliona dolarów. Z drugiej strony Opel ma nowego szefa, który może być jego największym fanem. Miejmy nadzieję, że wkrótce wszystko się zmieni. Jednak nawet zbawca tronu nie jest pewniakiem. Pomimo pozytywów, Opel ma przed sobą długą drogę do odzyskania dawnej chwały. Jeśli sprawy nie potoczą się zgodnie z oczekiwaniami, firma może stać się przypisem w podręcznikach historii.

Wznowienie produkcji samochodów osobowych

Gdy Grupa Volkswagen przygotowuje się do wznowienia produkcji samochodów po pięciotygodniowym okresie przerwy, producenci OEM również przygotowują się do ponownego otwarcia swoich fabryk. Ford, Toyota i Nissan są wśród producentów, którzy ogłosili plany wznowienia produkcji samochodów osobowych. Firmy te wdrażają nowe protokoły bezpieczeństwa i ponownie szkolą swoich pracowników.

Grupa VW spodziewa się wyprodukować łącznie ponad 6 000 pojazdów. W początkowej fazie produkcji priorytetowo traktowane będą produkty o wyższej marży, ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów zelektryfikowanych. W najbliższych tygodniach sieci Audi i Volkswagen rozpoczną regulowane otwarcie. Będzie to skoordynowany wysiłek z całą Grupą Volkswagen, obejmujący dostawców i pracowników.

W Niemczech Volkswagen wznowił produkcję na wybranych liniach komponentów i wybranych pojazdów. Firma postawiła sobie za cel wyprodukowanie 1400 pojazdów w pierwszym tygodniu. Oczekuje się jednak, że liczba ta wzrośnie do ponad 2 000 pojazdów w ciągu najbliższych kilku tygodni.

Volkswagen potwierdził również, że jego fabryka w Bratysławie pozostanie zamknięta do 19 kwietnia. Następnie przez dwa do trzech tygodni będzie pracować na zmniejszonych obrotach. W tym okresie firma będzie nadal monitorować sytuację na świecie i wdrażać środki zapobiegawcze.

Grupa VW wznowiła już produkcję w 32 z 33 zakładów. Oczekuje się, że większość zakładów zostanie ponownie uruchomiona w ciągu najbliższych kilku dni.

Pod koniec tygodnia niektóre procesy produkcyjne zostały ponownie uruchomione, ale pozostałe zakłady nie podały jeszcze dat ponownego otwarcia. Fabryki samochodów Toyoty i Hondy w Japonii nie zostały jeszcze zaplanowane do ponownego otwarcia.

W Niemczech, fabryka Audi Ingolstadt została ponownie otwarta i 1 500 pracowników wróciło do pracy. Linia montażowa będzie pracować na jednej zmianie, ale czas cyklu będzie dłuższy.

Następny artykuł
Oceń artykuł: Opel – co to za marka?
Ilość ocen: 0 Średnia ocen: 0 na 5
Podobne Wpisy

Samochody Sportowe w Salonie McLaren: Wyjątkowe doświadczenie motoryzacyjne

Salon marki McLaren to miejsce, w którym pasja do motoryzacji spotyka się z doskonałością techniczną i luksusem. Samochody sportowe tej brytyjskiej marki to marzenie...

Czy na Volvo trzeba długo czekać?

Decyzja o zakupie nowego samochodu to zawsze emocjonujący moment, ale także wybór wymagający pewnych rozważań. Dla wielu potencjalnych nabywców Volvo, jedno z kluczowych pytań...

Toyota – co to za marka?

Toyota, marka samochodowa, ma reputację wysokiej jakości i niezawodności. Jest to wynik wysiłków setek pracowników Toyoty, którzy nieustannie starają się jak najlepiej wykorzystać każdą...

Skoda – co to za marka?

Myślisz o zakupie samochodu i chcesz wiedzieć, jakiej marki jest Skoda. Jest to niemiecki producent, więc warto poznać wiele różnych modeli, historię i układy...

Jeep – co to za marka?

Niezależnie od tego, czy jesteś nowym użytkownikiem Jeepa, czy jego długoletnim fanem, ważne jest, abyś zrozumiał, czym jest ta marka. Marka rozpoczęła swoją działalność...

Ford – co to za marka?

Ford to marka znana z produkcji samochodów osobowych, ciężarowych, SUV-ów i crossoverów. Jest również znana z zaangażowania w produkcję samochodów z komponentami przyjaznymi dla...

Mitsubishi – co to za marka?

Jeśli jesteś entuzjastą samochodów, prawdopodobnie słyszałeś o marce Mitsubishi. Firma ta słynie ze swojej niezawodności i zobowiązała się do dbania o środowisko naturalne. Ale...

Nissan – co to za marka?

Nissan to japoński producent samochodów, który produkuje samochody i inne pojazdy. Siedziba firmy znajduje się w Nishi-ku, Yokohama, Japonia. Początkowo znana jako Nissan Motor...

Chrysler – co to za marka?

Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, jaka jest marka samochodu, nie jesteś sam. Chrysler Corporation jest jednym z najbardziej znanych producentów samochodów na świecie. Jako jedna...

Subaru – co to za marka?

Subaru to marka samochodów produkowanych przez Subaru Corporation w Japonii. W 2017 roku była to jedna z dwudziestu pierwszych największych producentów samochodów pod względem...