Dodge – co to za marka?

Przez Redakcja

Jeśli zastanawiasz się, czym jest marka Dodge, to jesteś we właściwym miejscu. Ten artykuł przedstawia krótką historię firmy, w tym jej pierwszego SUV-a i specjalnie skonstruowanego vana. Najbardziej wydajnymi pojazdami w ofercie firmy były modele SRT.

Pierwszym specjalnie skonstruowanym modelem furgonetki Dodge’a była kompaktowa Seria A

Furgonetki Dodge’a były popularne wśród grup kościelnych i szkolnych. Używano ich także we wczesnych przebudowach kamperów klasy C. Przez całe lata 80. Dodge był liderem na rynku furgonetek z przedłużonym tyłem i 15 pasażerami.

Ciężarówki Dodge były pierwszą amerykańską firmą produkującą ciężarówki, która zastosowała spawane ramy. Te nowe podwozia zwiększyły zasięg Dodge’a w segmencie cięższych samochodów ciężarowych.

Zaokrąglona chłodnica i „pływająca moc” silnika to dwie pierwsze istotne innowacje. Firma wprowadziła także automatyczną kontrolę iskry i cichą przekładnię zębatą. W połączeniu z przekładnią Gyro-Matic, system Fluid Drive pozwalał na mniej szaleńczą zmianę biegów.

Dodge vans był również pierwszym samochodem wyposażonym w tylną szybę. Ta cecha, wraz z bocznymi szybami, była charakterystyczna dla furgonetek osobowych Sportsman. Ponadto były one wyposażone w wytrzymałe zawieszenie 1-Ton.

Niedługo trwało, zanim furgonetki Dodge’a stały się popularne wśród konstruktorów. Jeden z najpopularniejszych modeli Dodge’a, Tradesman, posłużył jako baza dla wielu niestandardowych vanów. Podobnie jak w przypadku większości amerykańskich samochodów, model Tradesman był dostępny w dwóch poziomach wykończenia.

Kolejnym ważnym osiągnięciem było wprowadzenie niezależnego przedniego zawieszenia. Ta cecha była jedną z pierwszych w swoim rodzaju i sprawiła, że van był bardziej komfortowy.

Kolejnym dużym usprawnieniem było wprowadzenie fabrycznego, odpornego na rdzę nadwozia. Nadwozia te były wykonane z wysokiej jakości stali i można je było łatwo przemalować, aby dopasować je do koloru pojazdu.

W ciągu 31 lat produkcji wprowadzono kilka nowych modeli. Wśród nich znalazła się platforma „Magnum” dla modelu Charger oraz odrodzenie silnika Hemi V8. Jednak dopiero później firma samochodowa wprowadziła swoje logo do emblematu.

W tym czasie wprowadzono również cztery mniejsze modernizacje. Dwie z nich były najmniejsze z małych, a pozostałe największe z dużych.

Kilka innych godnych uwagi rzeczy w furgonetce Dodge’a to przesuwane drzwi boczne i unikalne drzwi tylne. Obie te cechy zostały wykorzystane, aby zmniejszyć martwe pole widzenia kierowcy i zwiększyć widoczność. Inne godne uwagi cechy to gładka deska rozdzielcza, wyściełane oparcia przednich foteli i brak wystających pokręteł.

Pierwszym SUV-em Dodge’a był Ramcharger

W połowie lat 70-tych Dodge zaprezentował SUV-a Ramcharger. Został on zbudowany na podwoziu pickupa Dodge’a serii D. Ramcharger był SUV-em przystosowanym do jazdy w terenie, a Dodge miał nadzieję konkurować z Chevy Blazerem i Fordem Bronco.

Ramcharger miał napęd na cztery koła, pełnowymiarowe drzwi pickupa i zdejmowany stalowy dach. W opcji dostępny był również miękki brezentowy dach, który zdejmowano zimą.

Po drugiej generacji Ramcharger został zastąpiony czterodrzwiowym SUV-em. Niektóre modele zyskały także nową kratę. Jednak tak naprawdę Ramcharger nigdy nie został całkowicie przeprojektowany. Wprowadzono jedynie niewielkie zmiany w grillu i kilka drobnych poprawek we wnętrzu.

Mimo że Ramcharger nie był wielkim sukcesem, sprzedawał się dość dobrze. Podstawowy silnik o pojemności 360 cali sześciennych miał moc 120 koni mechanicznych przy 3 600 obr/min. Silnik o pojemności 5,2 litra był dostępny jako opcja.

Ramcharger został zbudowany na krótszym rozstawie osi niż pickup serii D. To pozwoliło mu na bardziej płynną jazdę po drodze. Początkowo Ramcharger miał stały dach, a drzwi opierały się na przedniej szybie. Późniejsze modele miały zdejmowany hardtop.

Ramcharger był również wyposażony w opcjonalną czterobiegową automatyczną skrzynię biegów. Przez jeden rok Ramcharger był wyposażony w silnik V8 o pojemności 400 cali. Pod koniec lat 80. pickupy Ramcharger miały ulepszone systemy elektryczne, ogrzewanie i klimatyzację.

Przy wprowadzeniu na rynek Ramcharger drugiej generacji był oferowany ze wspomaganiem układu kierowniczego z kulkami recyrkulacyjnymi. Dodano nowe szyny ramy, aby zwiększyć jej sztywność. Ostatecznie Ramcharger był oferowany z czterobiegową automatyczną skrzynią biegów Torqueflite i czterobiegową skrzynią manualną.

Oferowano kilka poziomów wykończenia, w tym Macho. Jego standardowe wyposażenie obejmowało elektryczne hamulce tarczowe z blokadą tylnych kół, przedni stabilizator, podwójne lusterka zewnętrzne i pełne wskaźniki.

Dodge Ramcharger był doskonałym przykładem dużego, dwudrzwiowego SUV-a. Jednak jest skazany na porażkę. Jeśli Ramcharger ma przed sobą jakąś przyszłość, może przydać mu się przeprojektowanie w stylu retro. Do tego czasu można mieć tylko nadzieję na jego powrót.

Choć Ramcharger może być nieudany, jego dziedzictwo jest żywe i dobrze widoczne w kratce Dodge Crosshair w wielu współczesnych Dodgach.

Pierwsze wyczynowe pojazdy Dodge’a należały do kategorii SRT

Dodge zawsze był znany jako producent samochodów o wysokich osiągach. W rzeczywistości wiele modeli o najwyższych osiągach to muscle cars. Firma ma również doświadczenie w tworzeniu pojazdów, które będą wykorzystywane w wyścigach. Jednak będzie musiała się na nowo odkryć, ponieważ przemysł motoryzacyjny zmierza w kierunku całkowicie elektrycznej przyszłości.

W początkach lat 70. firma Dodge skupiła się na rynku muscle car. Opracowała linię kompaktowych i średniej wielkości pojazdów z silnikami V8. Pojazdy te miały konkurować z Fordem Mustangiem i Volkswagenem Transporterem.

W wyniku tych starań powstała udana linia modelowa. Dodge Coronet R/T i Dodge Super Bee były popularne wśród nabywców samochodów wyczynowych. Innym popularnym modelem był Dodge Ramcharger. Dzięki mocnemu silnikowi V8 Dodge Ramcharger był groźnym konkurentem dla Chevroleta Blazera i International Harvester Scout II.

W ramach starań o zwiększenie sprzedaży pod koniec lat 80. i 90. W ten sposób powstały nowe modele, takie jak „Fore-Point”. Podwozie tych pojazdów, zaprojektowane tak, aby przypominało samochód z kabiną zwróconą w kierunku przodu, zawierało szyny boczne przyspawane do poprzecznic.

Dodatkowo firma wprowadziła Chryslera Hemi, pierwszy silnik V8 produkowany przez Chryslera. Dostępna była również wersja turbo-diesla tego silnika.

Po wojnie Dodge kontynuował budowanie swojej reputacji w zakresie produkcji modeli dostawczych. W 1964 roku firma wprowadziła na rynek swój pierwszy specjalnie skonstruowany model furgonetki. W latach sześćdziesiątych Dodge wprowadził także pakiet Adventurer, który obejmował przekładnię ślizgową i dach typu cabrio.

W połowie lat osiemdziesiątych kilka modeli Dodge zostało przeprojektowanych. Wśród nich znalazł się Coronet Diplomat, coupe z twardym dachem bez słupków. Pojawił się także minivan Dodge T-115.

Pod koniec dekady logo Dodge zostało przerobione na trójramienną gwiazdę. Zostało ono umieszczone na osłonach kół i środkowych piastach kierownicy.

Przez całe lata 90. i początek XXI wieku Dodge pozostawał producentem samochodów o wysokich osiągach. Ich muscle cars, w tym Challenger Hellcat, to jedne z najlepszych pojazdów w swojej klasie. W końcu firma weszła nawet ponownie na rynek samochodów ciężarowych.

Najlepsze pojazdy Dodge’a należą do kategorii SRT

Dodge to producent samochodów o wysokich osiągach, który ma reputację producenta jednych z najmocniejszych samochodów w branży. Wśród muscle carów tej marki są Charger, Durango, Challenger i Viper. Samochody te mają moc i osiągi pozwalające konkurować z każdym rywalem.

Obecna linia samochodów wyczynowych marki Dodge obejmuje modele Challenger SRT Super Stock, Challenger SRT Demon, Dodge Challenger SRT Hellcat i Dodge Charger Daytona SRT. Każdy z tych modeli oferuje potężny silnik V8.

Dodge Challenger SRT Hellcat wytwarza 650 funtów momentu obrotowego i 707 koni mechanicznych. Jest również wyposażony w wyjątkową w swojej klasie ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów TorqueFlite. Umożliwia ona kierowcy szybkie przyspieszenie i zapewnia doskonałe prowadzenie.

Innym ekscytującym pojazdem Dodge’a o wysokich osiągach jest Charger Daytona SRT Concept. Ten model ma elektryczny układ napędowy. Jest również oparty na platformie STLA Large. Ponadto jest zoptymalizowany pod względem aerodynamicznym, aby zapewnić optymalny przepływ powietrza.

W rezultacie Charger Daytona SRT ma wyjątkowy, nowoczesny wygląd. Wygląd zewnętrzny obejmuje wloty powietrza wykonane z włókna węglowego i trójkątną plakietkę Fratzog. Nowy układ napędowy Banshee zapewni więcej mocy niż silnik Hellcat.

Jeśli chodzi o wyczynowe muscle cars, Charger jest klejnotem w koronie Dodge’a. Jego doładowany 6,2-litrowy silnik HEMI(r) V8 o mocy 707 KM jest jednym z najmocniejszych silników produkowanych fabrycznie. I jest najszybszym seryjnie produkowanym sedanem na świecie.

Wprowadzając Charger Daytona SRT Concept, Dodge demonstruje zaangażowanie w przyszłość przemysłu samochodów wyczynowych. Nie tylko przedstawi światu hiper-mięśniowego BEV, ale także da nam wgląd w to, jak będzie wyglądać następna generacja flagowego sedana Dodge’a.

To skalkulowane ryzyko dla marki Dodge. Prawdą jest, że nie będzie sprzedawać pełnowartościowego hiper-mięśniowego samochodu BEV, ale i tak jest to bardzo ekscytujące. Dodge Charger Daytona SRT to sportowy i aerodynamiczny sedan, który wykorzystuje najnowszą technologię, aby zapewnić szybkość i wydajność.

Podczas 100. rocznicy istnienia Dodge, począwszy od poniedziałku, organizuje trzy wieczory prezentacji pojazdów. Podczas każdego z nich firma zaprezentuje swoją najbardziej ekscytującą linię pojazdów wyczynowych.

Oceń artykuł: Dodge – co to za marka?
Ilość ocen: 0 Średnia ocen: 0 na 5
Podobne Wpisy

Samochody Sportowe w Salonie McLaren: Wyjątkowe doświadczenie motoryzacyjne

Salon marki McLaren to miejsce, w którym pasja do motoryzacji spotyka się z doskonałością techniczną i luksusem. Samochody sportowe tej brytyjskiej marki to marzenie...

Czy na Volvo trzeba długo czekać?

Decyzja o zakupie nowego samochodu to zawsze emocjonujący moment, ale także wybór wymagający pewnych rozważań. Dla wielu potencjalnych nabywców Volvo, jedno z kluczowych pytań...

Toyota – co to za marka?

Toyota, marka samochodowa, ma reputację wysokiej jakości i niezawodności. Jest to wynik wysiłków setek pracowników Toyoty, którzy nieustannie starają się jak najlepiej wykorzystać każdą...

Skoda – co to za marka?

Myślisz o zakupie samochodu i chcesz wiedzieć, jakiej marki jest Skoda. Jest to niemiecki producent, więc warto poznać wiele różnych modeli, historię i układy...

Jeep – co to za marka?

Niezależnie od tego, czy jesteś nowym użytkownikiem Jeepa, czy jego długoletnim fanem, ważne jest, abyś zrozumiał, czym jest ta marka. Marka rozpoczęła swoją działalność...

Ford – co to za marka?

Ford to marka znana z produkcji samochodów osobowych, ciężarowych, SUV-ów i crossoverów. Jest również znana z zaangażowania w produkcję samochodów z komponentami przyjaznymi dla...

Mitsubishi – co to za marka?

Jeśli jesteś entuzjastą samochodów, prawdopodobnie słyszałeś o marce Mitsubishi. Firma ta słynie ze swojej niezawodności i zobowiązała się do dbania o środowisko naturalne. Ale...

Nissan – co to za marka?

Nissan to japoński producent samochodów, który produkuje samochody i inne pojazdy. Siedziba firmy znajduje się w Nishi-ku, Yokohama, Japonia. Początkowo znana jako Nissan Motor...

Chrysler – co to za marka?

Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, jaka jest marka samochodu, nie jesteś sam. Chrysler Corporation jest jednym z najbardziej znanych producentów samochodów na świecie. Jako jedna...

Subaru – co to za marka?

Subaru to marka samochodów produkowanych przez Subaru Corporation w Japonii. W 2017 roku była to jedna z dwudziestu pierwszych największych producentów samochodów pod względem...