Citroen – co to za marka?

Przez Redakcja

Marka Citroen istnieje od bardzo dawna. Jednak w ostatnich latach firma przeszła mały lifting. Obejmuje on nowe logo, wzór w podwójną jodełkę i hydropneumatyczny system samopoziomowania zawieszenia. To ekscytujący czas dla fanów Citroena.

Historia

Citroen to marka, której historia sięga ponad sto lat. Jest to legendarna marka samochodów, która wyprodukowała szeroką gamę samochodów osobowych i użytkowych, a także słynie ze swojego dziwacznego wyglądu.

Ta zabawna francuska marka samochodowa jest znana nie tylko ze swoich dziwacznych, zabawnych projektów, ale także z innowacyjnych technologii. Citroen tworzy samochody od ponad stu lat i ma długą historię tworzenia i wymyślania nowych technologii.

Jako pionier technologii motoryzacyjnych Citroen stworzył jedne z najbardziej ekscytujących modeli XX wieku. Na przykład w 1934 roku firma wprowadziła pierwszy masowo produkowany samochód z napędem na przednie koła. Samochód ten, znany jako Traction Avant, wprowadził wiele innowacji, takich jak elektroniczny wtrysk paliwa, wysokociśnieniowe systemy hydrauliczne, skrętne reflektory i niezależne zawieszenie kół.

Mimo że wiele wczesnych modeli miało napęd na tylne koła, Traction Avant był pierwszym wielkim krokiem w historii Citroena. Po wojnie firma zaczęła modernizować swoje fabryki.

W latach trzydziestych Citroen sfinansował rozwój pioniera lotnictwa Sensaud de Lavaud. Firma sfinansowała także silnik o napędzie rotacyjnym. Kiedy wybuchła II wojna światowa, firma pracowała jako ekspert ds. produkcji zbrojeniowej dla rządu francuskiego.

Mimo trudności związanych z II wojną światową, firma pozostała ważną częścią francuskiego przemysłu motoryzacyjnego. Citroen był jedną z pierwszych firm, które wyprodukowały model z całkowicie stalowym nadwoziem.

Nowe logo Citroena ponownie interpretuje owal z 1919 roku. Tym razem jednak firma wprowadziła ulepszony język projektowania i płaski, trójwymiarowy emblemat samochodu. Dzięki gładkim liniom i bardziej okrągłej czcionce nowe logo odzwierciedla dynamizm marki. Będzie ono stosowane na samochodach, koncepcjach i w salonach dealerskich do połowy 2023 roku.

Nową tożsamość firmy opracowała globalna firma projektująca marki Stellantis Design Studio, która współpracowała z zespołem Citroena. W nowym projekcie wykorzystano kilka istniejących, zastrzeżonych czcionek i stworzono prostą, kontrastową paletę.

Dla samego logo projektanci wybrali ciemnoszary odcień. Kolor ten ma sprawić, że napisy będą bardziej wyraziste. W przeciwieństwie do poprzedniego logo, które miało futurystyczny, cybernetyczny charakter retro, nowe ma cieplejszy, bardziej ludzki wyraz.

Nowe logo jest otoczone łagodniejszą, pionową, owalną ramką. Wykorzystuje ono techniczną ostrość szewronów, ale jednocześnie zachowuje ciepło owalu. W przyszłości stanie się ono elementem charakterystycznym dla wszystkich modeli Citroena.

Nowe logo zostanie umieszczone na ważnym koncepcyjnym samochodzie rodzinnym jeszcze w tym miesiącu. Następnie będzie stopniowo wprowadzane do przyszłych samochodów produkcyjnych Citroena do połowy 2023 roku.

Aby uzupełnić nowe logo, marka wprowadziła również nowy program identyfikacji wizualnej. Zawiera on między innymi obietnicę „Nothing Moves Us Like Citroen”.

Firma pracuje nad nowym językiem animacji, który będzie uzupełnieniem nowej tożsamości. Opcja trybu ciemnego również zostanie włączona do cyfrowych doświadczeń.

DS

Citroen DS jest jednym z najbardziej ikonicznych pojazdów XX wieku. Jest regularnie wybierany jako jeden z najlepszych samochodów wszech czasów. DS został wyprodukowany po raz pierwszy w 1955 roku. Dziś ma nowe życie.

SD to luksusowy samochód, który został zaprojektowany tak, by podobać się bardzo specyficznej grupie nabywców. Jego rynkiem docelowym są indywidualiści, intelektualiści i ludzie, którzy cenią sobie kulturę architektury i sztuki. Klienci ci unikają marek głównego nurtu, takich jak Mercedes-Benz czy Audi.

W Europie dostępne są trzy modele DS. Dwa z nich to kompaktowe SUV-y, DS6 i DS7 Crossback, a trzeci to sedan, DS5. Ponadto, w Chinach dostępne są trzy modele DS.

SD został stworzony przez francuską markę Citroen i wprowadzony na rynek w 1955 roku. DS był następcą modelu Traction Avant. Był to pierwszy na świecie samochód produkcyjny z napędem na przednie koła. Dach z włókna szklanego został dodany, aby ograniczyć przenoszenie ciężaru.

SD odniósł sukces w Europie, ale jego konstrukcja miała problemy techniczne. Na przykład nie miał klimatyzacji ani elektrycznie sterowanych okien. Zamiast tego DS wykorzystywał wyrafinowane zawieszenie, które pozwalało pojazdowi uciec od pełnej prędkości.

W DS obowiązywał system tax horse, który skutecznie ograniczał moc silnika do małej, czterocylindrowej jednostki. Dzięki temu cena DS była porównywalna z ceną luksusowych samochodów Cadillac.

Hydropneumatyczne zawieszenie samopoziomujące

Jeśli jesteś na rynku nowego samochodu, być może słyszałeś o hydropneumatycznym zawieszeniu samopoziomującym Citroena. Został on opracowany przez firmę Citroen w latach 50. W rzeczywistości było to pierwsze tego typu rozwiązanie. Mówi się, że zawieszenie hydropneumatyczne zapewnia płynną jazdę oraz niezrównane prowadzenie i kontrolę.

Jednakże ta technologia nie jest pozbawiona wad. Niektórzy ludzie skarżyli się na to, że są rzucani w swoich samochodach. Na szczęście nowoczesna produkcja udoskonaliła ten system. Choć nie jest on tak skuteczny jak jego poprzednik, nadal jest doskonałą opcją zapewniającą jakość i komfort jazdy.

Jedną z kluczowych zalet systemu jest możliwość zmiany wysokości samochodu za pomocą jednego przycisku. Jest to szczególnie pomocne w zapobieganiu staczania się samochodu na pochyłości lub gdy próbujesz ominąć wyboje na drodze.

Inną zaletą systemu jest jego prosta obsługa. Możesz wybrać wysokość samochodu, po prostu naciskając dźwignię na desce rozdzielczej. Po ponownym uruchomieniu silnika wysokość jazdy zostanie utrzymana na ustawionej wysokości.

Jeśli szukasz samochodu, który dobrze się prowadzi, powinieneś rozważyć Citroena. Chociaż hydropneumatyczne zawieszenie samopoziomujące nie jest już dostępne, istnieją inne opcje, które zapewniają podobny komfort.

W latach 50. wielu producentów samochodów opracowało niezależne systemy zawieszenia. W przeciwieństwie do systemu hydraulicznego, systemy te nie wymagają do działania żadnych mechanicznych przekładni ani zaworów. W zamian za to gaz działa jak ściśliwe medium. Układy pneumatyczne są też mniej podatne na uszkodzenia spowodowane wstrząsami.

Wzór podwójnej jodełki

Marka Citroen zaprezentowała niedawno swoje przeprojektowane logo. Jego ikoniczny podwójny szewron był najważniejszy, ale firma szukała inspiracji w przeszłości. W przyszłości plakietka Citroena będzie symbolem innowacyjnej mobilności i prawdziwej dostępności samochodów.

Jako ukłon w stronę oryginalnego projektu, nowa plakietka przedstawia pionowy owal z emblematem podwójnego szewronu. Nowe logo będzie widoczne na przyszłych modelach produkcyjnych w połowie 2023 roku.

Pierwotnie wprowadzone przez Andre Citroena w 1919 roku, godło przeszło kilka zmian na przestrzeni lat. Obecnie zawiera bardziej współczesną czcionkę i uproszczoną paletę kolorów, aby wzmocnić tożsamość korporacyjną.

Studio projektowe Stellantis otrzymało zadanie aktualizacji godła, aby reprezentowało zmodernizowaną markę. Łącząc techniczną precyzję z owalną miękkością, stworzyli ikonę, która jest zarówno funkcjonalna, jak i dynamiczna.

Oprócz odznaki, firma ogłosiła także nowe logo. To już dziesiąta zmiana logo Citroena w ciągu ostatnich 103 lat. Nowy emblemat odzwierciedla dążenie firmy do doskonałości i jej dążenie do mobilności elektrycznej.

Jak informuje firma, nowy emblemat jest niemal identyczny z oryginałem pod względem wyglądu. Jest jednak nieco krótszy. Ponadto, paski są grubsze, a motyw szewronu został przeprojektowany tak, aby zawierał nazwę firmy w zmodernizowanej czcionce.

Zmodernizowana tożsamość będzie stopniowo wdrażana w różnych produktach i wydarzeniach, w tym na stronach internetowych firmy i produktach informacyjnych.

Symbolizm

Citroen to francuski producent samochodów, znany z oszczędnych i niezawodnych samochodów. Firma opracowała wiele innowacyjnych i aerodynamicznych projektów, które są związane z jej logo.

Od czasu powstania firmy logo przechodziło subtelne ewolucje. Po raz pierwszy zostało zaprojektowane w 1919 roku. Obecnie logo zostało zaktualizowane do bardziej nowoczesnego, futurystycznego wyglądu. Nowy wzór składa się z dwóch zakrzywionych pasków w pionowym owalu.

Gdy firma powstała w 1919 roku, założyciel Andre Citroen kupił patent na wynaleziony przez siebie system przekładni. Wykorzystał ten typ przekładni do produkcji największych kół zębatych, jakie kiedykolwiek powstały.

Początkowo godło składało się z podwójnego koła zębatego walcowego, osadzonego w owalnej ramie. Oprócz owalu znajdowały się tam dwa szewrony. Szewrony te przedstawiały dwie strzałki skierowane do góry.

Po pierwszej wojnie światowej firma zmieniła wygląd na bardziej nowoczesny. Nowe logo również zawiera dwa zakrzywione szewrony. Rok później emblemat został przeprojektowany. Zamiast oryginalnego ośmiokąta, umieszczono go na plakietce. Oprócz ośmiokąta w logo znalazł się także niebieski łabędź.

Nowe logo jest oparte na oryginalnym projekcie, ale zostało odnowione w nowym stylu. Obecny projekt jest znacznie czystszy i mniej ozdobny niż poprzednia wersja.

Nowe logo zostało zaprojektowane we współpracy z firmą projektową Stellantis Design Studio. Inspirację czerpali z marek innych niż motoryzacyjne, np. kosmetyków.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
Oceń artykuł: Citroen – co to za marka?
Ilość ocen: 0 Średnia ocen: 0 na 5
Podobne Wpisy

Samochody Sportowe w Salonie McLaren: Wyjątkowe doświadczenie motoryzacyjne

Salon marki McLaren to miejsce, w którym pasja do motoryzacji spotyka się z doskonałością techniczną i luksusem. Samochody sportowe tej brytyjskiej marki to marzenie...

Czy na Volvo trzeba długo czekać?

Decyzja o zakupie nowego samochodu to zawsze emocjonujący moment, ale także wybór wymagający pewnych rozważań. Dla wielu potencjalnych nabywców Volvo, jedno z kluczowych pytań...

Toyota – co to za marka?

Toyota, marka samochodowa, ma reputację wysokiej jakości i niezawodności. Jest to wynik wysiłków setek pracowników Toyoty, którzy nieustannie starają się jak najlepiej wykorzystać każdą...

Skoda – co to za marka?

Myślisz o zakupie samochodu i chcesz wiedzieć, jakiej marki jest Skoda. Jest to niemiecki producent, więc warto poznać wiele różnych modeli, historię i układy...

Jeep – co to za marka?

Niezależnie od tego, czy jesteś nowym użytkownikiem Jeepa, czy jego długoletnim fanem, ważne jest, abyś zrozumiał, czym jest ta marka. Marka rozpoczęła swoją działalność...

Ford – co to za marka?

Ford to marka znana z produkcji samochodów osobowych, ciężarowych, SUV-ów i crossoverów. Jest również znana z zaangażowania w produkcję samochodów z komponentami przyjaznymi dla...

Mitsubishi – co to za marka?

Jeśli jesteś entuzjastą samochodów, prawdopodobnie słyszałeś o marce Mitsubishi. Firma ta słynie ze swojej niezawodności i zobowiązała się do dbania o środowisko naturalne. Ale...

Nissan – co to za marka?

Nissan to japoński producent samochodów, który produkuje samochody i inne pojazdy. Siedziba firmy znajduje się w Nishi-ku, Yokohama, Japonia. Początkowo znana jako Nissan Motor...

Chrysler – co to za marka?

Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, jaka jest marka samochodu, nie jesteś sam. Chrysler Corporation jest jednym z najbardziej znanych producentów samochodów na świecie. Jako jedna...

Subaru – co to za marka?

Subaru to marka samochodów produkowanych przez Subaru Corporation w Japonii. W 2017 roku była to jedna z dwudziestu pierwszych największych producentów samochodów pod względem...