Jeśli jesteś zainteresowany kupnem motocykla żużlowego, musisz wiedzieć, ile on kosztuje. Możesz dowiedzieć się o cenie, analizując różne modele i komponenty, z którymi są dostarczane. Musisz też wziąć pod uwagę bezpieczeństwo, przełożenia i elementy silnika. Pomoże Ci to określić, czy motocykl, którym jesteś zainteresowany, jest dobrą inwestycją.
Silniki GM
Jeśli interesujesz się motocyklami żużlowymi, to być może słyszałeś o silniku GM. Jest to czterosuwowy, chłodzony powietrzem silnik DOHC o pojemności 500 cm3 z systemem 4V, zgrabnym wyglądem i fajną nazwą.
Silnik GM jest nieco zgrabniejszy niż przeciętny harley davidson i wygrał wiele mistrzostw świata w żużlu. Zanim jednak przejdziemy do sedna tego artykułu, przyjrzyjmy się, jak ten konkretny silnik trafił z Włoch do Wielkiej Brytanii i jakie są jego deklarowane osiągi.
Ten silnik to pomysł włoskiego zawodnika Giuseppe Marzotto. W pewnym momencie był on zawodnikiem motocrossowym, ale zdecydował się przejść do żużla. Jednym z jego najwcześniejszych silników GM zdobył pierwszy tytuł w 1983 roku w Speedway World Championship. Był też pierwszym oficjalnym dealerem GM.
Silnik GM był ulubionym wśród zawodników żużlowych od momentu jego wprowadzenia w 1979 roku. Jak powiedział były Mistrz Świata na żużlu Tai Woffinden: „Kiedy go zobaczysz, będziesz wiedział.”
Metanol
Jeśli jesteś entuzjastą motocykli żużlowych, wiesz, że benzyna jest droga, ale metanol może być tańszy. To alternatywne paliwo ma kilka zalet w porównaniu z benzyną, między innymi jest bezpieczniejsze dla środowiska. Jest też mniej lotny niż benzyna, co może utrudnić rozruch silnika w niskich temperaturach.
Metanol jest naturalnym paliwem produkowanym w procesie pirolizy drewna. Spala się w niższej temperaturze, dzięki czemu 4-suwowe silniki o wysokich osiągach mogą wytwarzać więcej mocy. Jest jednak mniej wydajny niż benzyna. Oznacza to, że kosztuje nieco więcej za galon.
Metanol, choć nie jest tak popularny jak kiedyś, nadal jest używany w wyścigach i innych zastosowaniach wyczynowych. Najbardziej znany jest w klasie Top Alcohol dragster. Niektóre organizacje short track również używają go jako paliwa.
W rzeczywistości metanol został okrzyknięty najlepszym paliwem wyczynowym. Używanie metanolu w większości nowoczesnych silników nie jest trudne. Niemniej jednak, zanim spróbujesz zmodyfikować swój własny, powinieneś skonsultować się z profesjonalnym konstruktorem silników.
Przełożenie
Jeśli chcesz w pełni wykorzystać możliwości swojego motocykla żużlowego, powinieneś poświęcić trochę czasu na poznanie jego przełożeń. Przełożenie jest ważne, ponieważ może wpłynąć na sposób, w jaki jeździsz, a także może pomóc w uzyskaniu odpowiedniego przełożenia końcowego. W zależności od stylu jazdy możesz potrzebować zmiany przełożeń w różnych sytuacjach. Możesz wybrać przełożenie, które będzie odpowiadało Twoim potrzebom i powinieneś zapisywać swoje przełożenia, aby móc je zmieniać w miarę potrzeb.
Jeśli jesteś doświadczonym rowerzystą, wiesz, jaki rozmiar kół zębatych jest używany w Twoim rowerze. Zmiana zębatek może mieć duży wpływ na końcowy napęd.
Twój końcowy napęd zależy od liczby zębów na tylnej zębatce i średnicy podziałowej zębatki. Większa zębatka oznacza większą moc, ale sprawia też, że motocykl mocniej ciągnie i wymaga częstszego używania sprzęgła. Mniejsza zębatka da ci większą prędkość maksymalną i mniejszy moment obrotowy na dole.
Bezpieczeństwo
W motocyklach żużlowych jest wiele różnych zabezpieczeń. Należy do nich m.in. wyłącznik bezpieczeństwa, który odcina zasilanie elektryczne po pociągnięciu przez zawodnika. Na starcie wyścigów używana jest również bramka startowa. Bramka startowa składa się z dwóch lub więcej taśm, a zawodnicy muszą pozostać nieruchomo, dopóki taśmy nie zostaną podniesione. Jeśli zawodnik złapie taśmę lub przypadkowo dotknie linii startu, zostanie zdyskwalifikowany.
Na torach owalnych stosowane są również środki bezpieczeństwa. Na przykład w połowie prostego odcinka toru znajduje się biała linia, a także światła ostrzegawcze. Ponadto w Australii używa się płyt z pokruszonego kamienia.
Rowery typu speedway są zbudowane z lekkich ram ze stopu stali i nie mają tylnego zawieszenia. Mają jeden bieg. W przeciwieństwie do rowerów typu drag, nie używają hamulców. Jednak zawodnicy nadal muszą kontrolować swoją prędkość.
Zawodnicy w wyścigach żużlowych pokonują cztery okrążenia podczas wyścigu. Motocykle żużlowe osiągają prędkość do 110 km/h. Podczas wyścigu konieczne jest noszenie kombinezonu wyścigowego i specjalnej osłony na nogi.